Napok óta a gép előtt ücsörögve azon gondolkodtam, mozogni kéne valamit. Jó lenne kicsit nagyobb távolságot megtenni, eszembe jutott a bicikli. No, de hogy is kell azzal közlekedni, azon kívül, hogy előszeded és tekered? Ezt írta a kisokos:
"Amit minden biciklizőnek tudnia kell, mielőtt útnak indul:
A kerékpáros közlekedés szabályairól
(Mint valami rendőrségi hasznos tippek úgy, hogy senki ne értse, mert annyira hivatalos a stílus. Az meg, mint tudjuk, maga az ember.. :))
A KRESZ szabályai a kerékpárosokra is vonatkoznak, megismerésük és betartásuk kötelességük és egyúttal érdekük is!
Hol és hogyan kerékpározhatunk?
Kerékpárral a kerékpárúton vagy a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetén az autóbuszsávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni.
Járdán csak akkor kerékpározhatunk, ha az úttest kerékpározásra alkalmatlan. Legfeljebb 10 km/h sebességgel hajthatunk, és a gyalogosokat a legcsekélyebb mértékben sem zavarhatjuk.
Az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad kerékpározni.
Irányonként többsávos úton csak a külső sávban szabad kerékpározni.
Tilos kerékpározni:
ott, ahol ezt tábla tiltja, valamint autópályán és autóúton;
főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek, viszont ahol e szerint tilos, ott a járdán is szabad kerékpárral haladni, a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/h sebességgel;
sétálóutcában (gyalogút táblával jelzett útszakaszon).
Tilos
kerékpárt más járművel vontatni, a kerékpárhoz - kerékpár-utánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni, ill. kerékpárral állatot vezetni;
40 km/h sebességnél gyorsabban kerékpározni.
Biciklizés kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton
A kerékpárutak nekünk készültek, használatuk kötelező! De egyik kerékpárút (és a gyalog-kerékpárút) sem adhat teljes védettséget.
A kereszteződések és a forgalmasabb kapuk, kijáratok különösen veszélyes pontok, itt fokozottan figyeljünk. A kerékpárutak úttesten való átvezetésénél a kerékpárosnak nincs mindig elsőbbsége! Az útkereszteződésekben az elsőbbséget jelzőtáblák szabályozzák. Ha nincs ilyen tábla, akkor mindig a jobb kéz felől érkezőknek van elsőbbsége.
Gyalog- és kerékpárúton nekünk kerékpárosoknak kell jobban figyelnünk a gyalogosokra, és ha szükséges inkább lassítsunk és álljunk meg. A gyalogosok (különösen idősek, valamint gyerekek) kiszámíthatatlan mozgására, hirtelen előbukkanására mindig számítanunk kell, ezért sebességünket ennek megfelelően válasszuk meg! Ha gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, az úttesten is szabad kerékpározni.
Biciklizés az úttesten
Határozott vezetési stílus
Viselkedjünk egyértelműen, és határozottan foglaljunk el helyünket az úton! Ahol elsőbbségünk van (akár úttesten, akár kerékpárúton haladunk), saját biztonságunk érdekében győződjünk meg arról, hogy megadják-e nekünk, és ha igen, bátran használjuk ki azt. Erősítsük mindezzel azt a benyomást a járművezetőkben, hogy a kerékpár is egyenjogú jármű, és a kerékpáros is komoly partner a közúton, akinek meg kell adni az elsőbbséget.
Oldaltávolság, manőverezési lehetőség
Haladás közben tartsunk legalább egy méter távolságot a járdaszegélytől, vagy a forgalmi sáv szélétől, ill. a parkoló autósor mellett. Így elég helyünk marad egy hirtelen akadály, besüllyedt csatornafedlap, burkolathiba vagy egy figyelmetlenül elinduló autó esetén. Óvatosan közelítsük meg azokat az autókat, amelyekben ülnek, mert várható, hogy az ajtót hirtelen kinyitják! Vigyázat! Az út szélén álló autók vezetői és utasaik néha teljesen figyelmetlenül szállnak ki a kocsiból.
Láthatóság, észlelhetőség
Életbevágóan fontos, hogy a közúton (kerékpárúton is!) látassuk magunkat!
Kötelességünk sötétben, szürkületben vagy ködben járművünket a KRESZ-ben meghatározott lámpákkal kivilágítani.
A biciklin hordjunk minél világosabb színű ruházatot! A kerekekre szerelt macskaszemmel és fényvisszaverő szalagokkal mindenki számára jobban láthatóvá válunk.Teremtsünk szemkontaktust a többi közlekedővel! Ne haladjunk és ne álljunk meg járművek - különösen nagyméretű járművek - mellett ott, ahol a vezető nem láthat minket. Ha kanyarodni kezd a jármű, akkor a legnagyobb veszélybe kerülünk! Guruljunk annyira előre, hogy a vezető látóterébe kerüljünk, vagy maradjunk a jármű mögött!
Balra kanyarodás
Időben és biztonságos helyen kezdjünk el balra húzódni, ha balra be akarunk fordulni. Előtte pillantsunk hátra, és adjunk jó látható jelzést a karunkkal. A kereszteződésben adjuk meg az elsőbbséget a szembejövő járműveknek.
Nagy forgalmú és többsávos utak kereszteződéseiben biztonságosabb jobbra a keresztutcába beállással, majd onnan körültekintés után a főúton való áthaladással végrehajtani a balra kanyarodást. Erre tábla is kötelezheti a kerékpárost.
Nem szabad kerékpárral balra kanyarodni vagy megfordulni kerékpársávról vagy lakott területen kívüli főútvonalról. Ilyenkor le kell szállnunk a kerékpárról, és azt tolva kell áthaladni az úttesten, a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint! >
Együtt a családdal
Indulás előtt tervezzük meg előre az útvonalat!
Nagyon fontos, hogy a gyerekek minél korábban megismerjék a kerékpározás örömeit, de egyúttal tanuljanak meg biztonságosan közlekedni. Sokat biciklizzenek a szülők és a felnőttek társaságában! A szülők felelőssége, hogy csak akkor engedjék ki gyermeküket a forgalomba, amikor már képes uralni a kerékpárt, önmaga és mások veszélyeztetése nélkül tud közlekedni.
Ha a család együtt kerékpározik, midig valamelyik szülő tekerjen leghátul, odafigyelve az előtte kerékpározó gyermek mozgására. A kerékpárosok midig egymás mögött, egy sorban haladjanak.
A kerékpár pótülésén egy tíz éven aluli gyermeket szállíthat a 18. életévét betöltött vezető. Egyébként kerékpáron személyt szállítani nem szabad.
Ha gyermekülést használunk a kerékpáron, biztosítanunk kell a gyermeket övvel és lábrögzítő pánttal!
Öltözzünk minél feltűnőbben, lássuk el biciklinket és ruhánkat színes, fényvisszaverős (öntapadós) szalagokkal, matricával.
A jó fejek fejvédőben bicikliznek!
Nagyon fontos, hogy főleg a gyermekek fejvédőt használjanak biciklizés közben. Már kisebb bukásnál is életet menthet.
Bicikliparkolás
Biciklink hosszabb idejű parkolásához őrzött vagy zárható helyeket használjunk!
Ha a vásárlás vagy ügyintézés közben magára kell hagynunk járgányunkat, szívleljük meg az alábbi tanácsokat:
Mindig olyan, jól látható helyen hagyjuk a biciklit, amelyekre a boltból vagy az irodából is rá lehet pillantani.
Olyan rácsot, oszlopot kell választanunk a letámasztáshoz, amely szilárd, mozdíthatatlan és elég magas.
Olyan kerékpártámaszt és olyan kerékpárlakatot használjunk, amelyek alkalmasak a bringa vázának és kerekeinek egyidejű átfogásához és a támaszhoz való rögzítéshez!
Amikor éppen autót vezetünk, ügyeljünk a következőkre:
Kerékpáros előzésekor
Legalább 1 méteres oldaltávolságot kell tartanunk!Mielőtt kinyitjuk a gépkocsink ajtaját,
Különösen, ha kerékpársáv mellett álltunk meg, nézzünk a visszapillantó tükörbe, és figyelmeztessük erre útitársunkat is!Lakó-pihenő övezetben vagy csökkentett sebességű (30 km/h) zónában fokozottan számítanunk kell az úttesten biciklizőkre, különösen a gyerekekre!
Ha kereszteződéshez érkezünk és kanyarodni szándékozunk, gondoljuk arra, hogy a mellettünk lévő kerékpársávon vagy a járda szintjén vezetett kerékpárúton érkező kerékpárosnak elsőbbsége van.
Jelzőlámpás kereszteződésben a kanyarodó járművekkel egyidőben az úttest melletti kerékpárúton haladó kerékpárosok is kaphatnak zöld jelzést, akik elsőbbséget élveznek."
Adatszolgáltató: Frigoria Kiadó
Esetleg majd beszámolok, ha történik valami érdekes..